En ofta bortglömd men viktig del är teknisk SEO. Att sökordsoptimera efter sökmotorernas önskemål ger en prioritering i sökresultatet och fler besökare. Det går ut på att se över kod, bilder och andra tillgångar för att undvika problem som påverkar spindlingen hos sökmotorerna.
Kika gärna på en del av de program vi använder. Många är gratis eller billiga i grundutförandet. Ni kan på så sätt själva göra en analys och åtgärda flera problem själva. Klicka här för er självhjälp..
Vi optimerar och ändrar koden direkt så att förbättringarna slår igenom. Vi skriver rutiner för ert fortsatta arbete med hemsidan så att ni i framtiden publicerar optimerade sidor med stor genomslagskraft hos sökmotorerna och en optimal upplevelse för era besökare. Vill ni hellre ha förslag i ett PM så löser vi även det.
Wordpress kan vara en liten utmaning att optimera. Man behöver hitta filer som kan vara gömda och arbeta med olika insticksprogram. Wordpress-sidor är inte heller särskilt optimerade från början. Vi har lång erfarenhet av att optimera och även om det tar längre tid så är det en mycket god investering.
Visste du till exempel att meta-taggarna title och description inte är tillgängliga utan ett insticksprogram? Inte? Kontakta oss omgående! Rubriken på första sidan är en av de viktigaste faktorerna i hela ert webbimperium. Är den en H1-tagg? Kan du inte svara på den frågan så hjälper vi er med en kostnadsfri analys.
Korrekta och härledande beskrivningar gör man för varje bild i ALT-taggen. Det ger en skjuts uppåt i sökrankingen och är enkelt att göra.Brutna länkar är något som sökmotorer (och besökare) verkligen hatar. Det kan vara en helt vit sida eller en omdirigering till en så kallad 404-sida. Är du helt säker på att ni inte har några brutna länkar? Kontakta oss för en snabb genomgång av er tekniska SEO.
Vi kontrollerar flera tillgångar och funktioner för att ta bort flaskhalsar och på så sätt eliminera slöseriet. Varje fel ger en negativ påverkan av både både rankingen hos sökmotorerna och besökarnas upplevelse.
Vi vill inte att ni skall hyra in konsulter för ett arbete som kanske inte behövs. Starta med att testa hastigheten i Googles verktyg, PageSpeed Insights. Där får ni snabbt en insikt i er webbplats hälsa. Google rankar er webbplatshastighet från 1 till 100 där 100 är det bästa resultatet. Allt över 90 anses vara väldigt bra. Små enkla webbplatser bör inte ha problem att ranka nära 100 medans e-handel, som i regel är tyngre av sin natur, bör ranka över 80% och gärna högre.
Testa er webbplats-hastighet hos PageSpeed Insights. Det är helt gratis och tar bara några sekunder.
Detta är en bortglömd konst på många webbplatser. Genom att komprimera bilderna till en tillräcklig webbupplösning kan man spara mycket bandbredd. Google uppmanar till detta och prioriterar sajter med optimerade bilder. Vi rekommenderar att man använder de senaste standardiserade bildformaten. För användare av Edge, Firefox och Chrome bör man använda Webp. Apples äldre browser Safari och andra ej uppdaterade webbläsare, stödjer dessvärre inte Webp än utan PNG eller JPG är att föredra. Detta gör att man får ha dubbla bildformat. Det kan tyckas tidskrävande men i slutändan får man en suveränt snabb användarupplevelse.
En viktig del är att webbplatskartan är uppdaterad och korrekt. Det ökar chansen till en snabb indexering och att sökmotorerna inte missar några sidor. Ju fler sidor som är indexerade i sökmotorerna desto mer potentiella besökare kan man få till sin hemsida. Det säg också vara bevisat att det ger stor positiv SEO.
Detta kallas ibland för sökords-kannibalisering. Det är ganska vanligt att man har två eller flera sidor på sin webbplats som konkurrerar om samma sökord. Detta gör att man tävlar med sig själv om en bättre placering på Google. Detta är ett svårhanterat problem och bör åtgärdas med små förändringar över tid. Genom att identifiera den starkare sidan dvs. den sida ni tycker har det starkaste och mest säljande innehållet, kan ni leda om trafiken och SEO för att få en förstärkt hög position istället för flera sidor på en mellanposition. För e-handel kan detta vara svårt att åtgärda på grund av mängden av sidor som är väldigt relaterade till varandra.
Ett problem som är väldigt vanligt är att man använder samma META-data (eller att den saknas helt) till flera sidor. Det försämrar positionen hos sökmotorerna. Den bör och skall vara unik för varje sida. Det är till exempel title-taggen som sökmotorerna hämtar upp och visar i sökresultatet. Det kan vara tidskrävande att skriva unika texter men det är väl spenderad tid. Unik META-data är bevisat effektiv ur SEO-synvinkel. För e-handel går det att automatisera META-datan på ett relativt enkelt sätt.